LA UNIÓ crea un col·lectiu d’afectats per a exigir indemnitzacions justes pel corredor d’hidrogen verd que travessarà la Comunitat Valenciana

  • En bona part del recorregut no obstant això es preveu utilitzar el conducte ja realitzat per al gas natural i no hi haurà expropiacions

23 de juliol de 2026.- La Unió Llauradora i Ramadera ha posat en marxa la creació d’un col·lectiu de propietaris afectats pel futur corredor estatal de transport d’hidrogen que travessarà la Comunitat Valenciana amb l’objectiu de defensar unes expropiacions transparents, unes indemnitzacions dignes i la protecció de les explotacions agràries afectades per aquesta infraestructura. La construcció d’aquesta infraestructura i adaptació de l’existent es preveu entre 2028 i 2029.

El projecte contempla un traçat de 393 quilòmetres en la Comunitat Valenciana i afectarà 100 municipis de les tres províncies. No obstant això, des de l’entrada per Catalunya i fins a Montesa o Albaida i des de Tibi-Xixona fins a Múrcia no s’expropiarà perquè es pretén utilitzar el conducte ja fet i que transcorre paral·lel al transport de gas natural. Des de Montesa-Albaida fins a Tibi-Xixona és on probablement s’han de fer més actuacions expropiatòries.

L’organització agrària assenyala que la implantació d’infraestructures estratègiques per a la transició energètica ha de ser compatible amb la protecció del sector agrari i del territori. En aquest sentit, recorda que les explotacions agrícoles constitueixen un patrimoni productiu, econòmic i mediambiental essencial per a les zones rurals valencianes.

Amb aquest objectiu, LA UNIÓ mantindrà una interlocució directa amb l’empresa promotora del corredor per a exigir que tot el procés es desenvolupe amb les màximes garanties i reclamarà, entre altres qüestions:

-Indemnitzacions justes, calculades amb criteris tècnics i agraris ajustats al valor real d’explotacions i cultius afectats.

-La minimització dels perjudicis durant l’execució de les obres, garantint l’accés a les parcel·les, el manteniment de les infraestructures de reg i el normal desenvolupament de l’activitat agrícola.

-La correcta restauració dels terrenys una vegada finalitzats els treballs, incloent-hi la reposició de la terra vegetal, la retirada de residus i la recuperació de la capacitat productiva de les parcel·les.

Per a LA UNIÓ, «la modernització energètica no ha de fer-se a costa del camp valencià». L’organització insisteix que qualsevol infraestructura d’interés general ha d’incorporar criteris de sostenibilitat social i territorial, garantint que els llauradors no siguen els qui suporten el cost d’aquestes actuacions.

Així mateix, LA UNIÓ subratlla que el corredor d’hidrogen és un projecte estatal que travessarà un centenar de municipis valencians, molts d’ells amb una elevada dependència de l’agricultura i la ramaderia. Per això, reclama a les administracions públiques que vetlen per un procediment expropiatori transparent, amb valoracions objectives i compensacions suficients que eviten pèrdues irreparables per a les explotacions afectades.

LA UNIÓ fa una crida a tots els propietaris de finques afectades perquè s’incorporen a aquest col·lectiu, amb la finalitat de reforçar la defensa conjunta dels seus drets durant tot el procés. L’organització oferirà a més assessorament tècnic i jurídic als afectats i continuarà informant sobre l’evolució del projecte per a garantir que cap propietari quede desprotegit enfront de l’Administració o l’empresa promotora.

Municipis afectats a les comarques de Castelló (23)

Almassora, Almenara, Les Alqueries, Benlloc, Borriol, Borriana, Cabanes, Canet lo Roig, Castelló de la Plana, Xilxes, la Jana, la Llosa, la Pobla Tornesa, la Salzadella, la Torre d’en Doménec, les Coves de Vinromà, Moncofa, Nules, Sant Mateu, San Rafael del Río, Traiguera, Vilanova d’Alcolea y Vila-real.

Municipis afectats en les comarques de València (54)

Aielo de Malferit, Agullent, Albaida, Alberic, Aldaia, Alfarp, l’Alcúdia, l’Alcúdia de Crespins, Alzira, Antella, Benavites, Benimodo, Bétera, Bocairent, Càrcer, Canals, Carlet, Catadau, Cerdà, Chiva, Cotes, el Puig de Santa Maria, Gavarda, Godella, Guadassuar, la Granja de la Costera, Llombai, Llanera de Ranes, Loriguilla, Manises, Massamagrell, Moncada, Montesa, Montserrat, Museros, l’Olleria, Ontinyent, Paterna, Petrés, Picassent, Puçol, Quart de Poblet, Quartell, Rafelbunyol, Riba-roja de Túria, Rotglà i Corberà, Sagunt, Sellent, Torrent, Torrella, Tous, Vallés, València y Xàtiva.

Municipis afectats en les comarques d’Alacant (23)

Agost, Albatera, Alicante, Alcoi, Alfafara, Banyeres de Mariola, Beneixama, Biar, Bigastro, Callosa de Segura, Castalla, Cox, Crevillent, Elche, Granja de Rocamora, Ibi, Onil, Orihuela, Pilar de la Horadada, Redován, San Isidro, San Vicente del Raspeig y Tibi para enlazar con el tramo de Murcia.

Deja un comentario