- La nova ordre permetrà millorar la resposta davant dels danys agrícoles en un context de sobreabundància en determinades zones
La Generalitat ha iniciat la tramitació d’una nova ordre destinada a actualitzar el marc regulatori de l’aprofitament, caça i control del conill de bosc a la Comunitat Valenciana amb l’objectiu de millorar la gestió en un context de sobreabundància en determinades zones.
Així ho ha confirmat el vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, en la seua visita a la 19a Fira de la caça del conill a Vilanova d’Alcolea, on ha assenyalat que esta nova normativa “permetrà millorar la capacitat de resposta davant dels danys ocasionats per la sobreabundància de conill de bosc en determinades zones, al mateix temps que garantix una gestió sostenible d’una espècie clau per a l’equilibri dels ecosistemes mediterranis”.
La futura norma té com a objectiu adaptar la gestió de l’espècie a la realitat actual del territori, oferir ferramentes més eficaces enfront dels danys agrícoles i reforçar la coordinació entre agricultors, caçadors i administracions. “Es busca simplificar els procediments i facilitar una interlocució més àgil i eficaç entre tots els sectors implicats per a accelerar la resposta davant de les situacions de danys agrícoles”, ha matisat el vicepresident.
Novetats de la norma
Entre les principals novetats previstes destaca la definició específica de les modalitats esportives de caça i de les tècniques de control per raons de gestió, així com la regulació dels seus corresponents períodes hàbils.
Així mateix, s’incorporaran mètodes addicionals de control com l’ús de gàbies trampa o la possibilitat d’utilitzar armes i calibres fins ara no permesos, amb la finalitat d’adaptar les actuacions a diferents contextos territorials.
A més, també contempla la possibilitat de realitzar una gestió diferenciada dins d’un mateix vedat, distingint entre les zones agrícoles com una major presència de l’espècie i danys recurrents i aquelles àrees forestals on les poblacions són menors i poden exercir una funció ecològica positiva. Una altra de les mesures previstes serà la possibilitat de traslladar exemplars a altres zones.
El conseller ha recordat que el conill de bosc genera importants problemes en determinats territoris, especialment en l’àmbit agrícola i en algunes infraestructures de transport, encara que també ha subratllat que es tracta de “una espècie fonamental en la cadena tròfica mediterrània i clau per a nombrosos depredadors naturals, per la qual cosa resulta necessari compatibilitzar el control de danys amb la conservació de l’equilibri ecològic”.
La regulació actual sobre el control del conill de bosc es basa en una ordre aprovada en 2009, que inicialment afectava 70 municipis i que ha sigut actualitzada en cinc ocasions fins a aconseguir els 177 municipis en 2024. L’experiència acumulada durant estos anys ha permés detectar limitacions en les ferramentes de gestió i en el protocol de comunicació de danys aprovat en 2017 per a coordinar l’actuació entre agricultors, titulars cinegètics i administracions.
La nova normativa ja ha superat la fase de consulta pública prèvia i va ser presentada el passat 4 de maig davant del Consell Valencià de la Caça de la Comunitat Valenciana, incorporant les aportacions realitzades per este òrgan. Durant les pròximes setmanes continuarà la seua tramitació mitjançant el corresponent procés d’informació pública.