L’Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències programa un curs a les seues seus de les tres províncies en el qual s’abordaran les ferramentes de gestió i coordinació en esta matèria.
L’activitat formativa aprofundirà en el funcionament de la Unitat Bàsica d’Avaluació de Danys i Recuperació prevista en el Pla Territorial d’Emergències de la Comunitat Valenciana.
L’Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències (IVASPE) ha iniciat este dimecres un curs que permetrà formar personal tècnic de municipis i diputacions i dels cossos de bombers de la Comunitat Valenciana en les ferramentes de gestió i coordinació relacionades amb la inspecció, avaluació i millora de la resiliència d’edificis davant catàstrofes.
La Conselleria d’Emergències i Interior ha dissenyat una activitat formativa, que s’impartirà a les seus de l’IVASPE de les tres províncies, orientada a aprofundir en el funcionament de la Unitat Bàsica d’Avaluació de Danys i Recuperació, la constitució de la qual preveu el Pla Territorial d’Emergències de la Comunitat Valenciana davant situacions en què els danys puguen ser molt quantiosos i afectar diferents tipus de construccions o servicis bàsics.
Així ho ha explicat el conseller d’Emergències i Interior, Juan Carlos Valderrama, durant la seua intervenció en la sessió inaugural del curs que es desenrotlla a la seu de l’IVASPE a Cheste. En l’acte també han participat la directora general d’Innovació en Emergències, Miriam Gil, i la directora de l’Institut Valencià de l’Edificació, Begoña Serrano.
El titular d’Emergències ha destacat el caràcter eminentment pràctic d’esta iniciativa, ja que, tal com ha explicat, possibilitarà l’intercanvi d’experiències municipals de coordinació i desenrotllament d’actuacions d’avaluació d’edificis i comptarà amb la participació de persones expertes en inspecció d’edificacions que van intervindre en les emergències ocasionades per les danes de 2019 i 2024.
En concret, el curs se centrarà en el marc normatiu i geogràfic en matèria de catàstrofes, el protocol de gestió i coordinació de la Unitat d’Avaluació de Danys i Recuperació, el protocol tècnic d’inspecció i avaluació d’edificis afectats per catàstrofes, la identificació i classificació dels danys provocats per sismes, inundacions i incendis i les actuacions preventives d’emergència.
A més, també s’abordaran els criteris i tècniques d’intervenció en edificis danyats i l’estudi de casos pràctics com la dana de la província de València de 2024 o de la Vega Baixa de 2019, el terratrémol de Lorca de 2011 o els incendis de la Safor de 2018.
El curs, de 30 hores lectives de duració, serà impartit per especialistes en la matèria procedents tant de l’àmbit universitari com de les administracions públiques.
A més, comptarà amb la participació d’un alumnat compost per 55 persones, fonamentalment professionals de corporacions locals i provincials procedents de l’àmbit de l’arquitectura o de l’enginyeria de l’edificació, així com personal tècnic autonòmic encarregat de la gestió d’emergències i membres dels cossos de bombers.
Les sessions formatives a la seu de l’IVASPE de Cheste es desenrotllaran del 25 al 27 d’este mes, mentre que a Alacant tindran lloc del 22 al 24 d’abril i a Castelló de la Plana, del 19 al 21 de maig.
Les matèries estan orientades a analitzar els riscos sobre inundacions, incendis i sismes i també a conéixer els mecanismes d’actuació durant i després de l’emergència, així com a identificar el comportament dels edificis i instal·lacions afectats per catàstrofes.
Amb això es busca capacitar el personal tècnic per a efectuar una avaluació àgil de danys que permeta estimar l’habitabilitat i funcionalitat de les edificacions, saber indicar els apuntalaments, demolicions i acordonaments, així com conéixer els corresponents codis que han de ser grafiats sobre les façanes.
També s’incidix en els coneixements que permeten orientar les persones que intervenen en estes situacions sobre mesures d’actuació i reparació urgents, incidir en criteris i tècniques d’intervenció i oferir solucions de millora de la resiliència de les construccions.